madama
strzalka
ad

Andrzej
Dobber

baryton

Światowej sławy baryton, absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie. Laureat prestiżowych konkursów wokalnych, m.in. w Gütersloch (Neue Stimmen), Wiedniu (Belvedere), Monachium (GrandPrix konkursu ARD).
Występuje na deskach najsłynniejszych teatrów operowych o międzynarodowej renomie m.in. w Nowym Jorku (Metropolitan Opera), Mediolanie (La Scala), Wiedniu (Wiener Staatsoper), Paryżu (Opéra Bastille), Brukseli (La Monnaie), Amsterdamie, Barcelonie (Gran Teatre del Liceu), Los Angeles, Houston, Tokio, Petersburgu, Berlinie (Komische Oper, Staatsoper, Deutsche Oper).

Koncertował też m.in. w Monachium, Hamburgu, Kolonii i Lipsku. Występował podczas festiwali w Glyndebourne i Orange. W Teatrze Wielkim – Operze Narodowej prezentował kreacje sceniczne jako tytułowy Simon Boccanegra i Rigoletto oraz Germont w Traviacie Verdiego oraz Escamillo w Carmen Bizeta. Występował pod batutą wielu wybitnych dyrygentów, spośród których można wymienić następujące nazwiska: Christian Thielemann, Colin Davis, Roger Norrington, Riccardo Chailly, Gary Bertini, Pinchas Steinberg, Giuseppe Sinopoli, Simone Young, Helmuth Rilling, Kazushi Ono, Stefan Soltész, Vladimir Fedoseyev, Vladimir Jurowski, Yakov Kreizberg, Riccardo Muti, Carlo Rizzi, Zubin Mehta, Valery Gergiev, Lorin Maazel, Daniel Barenboim, Semyon Bychkov.

Spośród jego licznych przedsięwzięć artystycznych na uwagę zasługuje debiut w La Scali pod dyrekcją Riccarda Mutiego (Rigoletto i Trubadur Verdiego) oraz szereg koncertów podczas festiwalu Maggio Musicale Fiorentino pod batutą Zubina Mehty (Tosca Pucciniego, Trubadur i Attyla G. Verdiego). W 2007 r. zadebiutował w Metropolitan Opera i Avery Fisher Hall. Wśród projektów z udziałem śpiewaka w 2008 r. warto wymienić m.in. debiut na scenie Covent Garden (Traviata). Ponadto w 2010 r. został zaproszony do udziału w przedsięwzięciach uświetniających 60‑lecie pracy artystycznej Daniela Barenboima i 100‑lecie Teatro Colón w Buenos Aires (Aida Verdiego, IX Symfonia Beethovena) oraz 200‑lecie odzyskania niepodległości przez Republikę Chile (Rigoletto). Jako odtwórca ról verdiowskich wystąpił też na deskach Opéra Bastille (Luiza Miller) oraz w Amsterdamie (Bal maskowy) i Hamburgu (Makbet). Otrzymał zaproszenie do udziału w inscenizacji Króla Rogera Szymanowskiego w Petersburgu i Edynburgu i wielu dziełach operowych Verdiego, takich jak: Rigoletto, Traviata (Hamburg, Nowy Jork, Los Angeles), Simon Boccanegra (Tuluza), Stiffelio (Nowy Jork). W 2013 r. nagrał płytę „Arias”, która w kwietniu 2014 r. zdobyła nagrodę Fryderyk w kategorii „Album roku – muzyka chóralna, oratoryjna i operowa”. W lutym 2015 r. otrzymał niemiecki tytuł honorowy „Kammersänger”, przyznawany wybitnym i zasłużonym śpiewakom operowym. Sezon 2017/2018 obfitował w szereg projektów z udziałem artysty, ukierunkowanych przede wszystkim na wykonawstwo dzieł R. Straussa i Wagnera (Latający Holender na scenach operowych w Dreźnie i Houston). W czerwcu 2019 roku artysta wystąpi w partii Sharplessa w Madama Butterfly Pucciniego wystawianej na Scenie na Placu Defilad.

Artystka edukację muzyczną rozpoczęła od nauki gry na skrzypcach. Ukończyła studia wokalne w warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Haliny Słonickiej (2000). Uczestniczyła w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Rusko Ruskova i Stefanię Toczyską. Jeszcze jako studentka zadebiutowała partią Opinii Publicznej w Orfeuszu w piekle Offenbacha w Teatrze Muzycznym Roma. Po ukończeniu studiów została solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, w której wykonuje następujące partie Mozartowskie: Geniusza III i III Damy w Czarodziejskim flecie, Dorabelli w Cosí fan tutte i Carmi w Betulia liberata, Sesto w Łaskawości Tytusa. Występuje tam także w partii Giulietty Kelbar w Un giorno di regno Verdiego, Olgi w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego i Karolki w Jenůfie Janáčka. W repertuarze ma także partię Jadwigi w Strasznym dworze Moniuszki, którą zaśpiewała na zaproszenie Opery Krakowskiej w plenerowym przedstawieniu na Zamku Królewskim w Niepołomicach, a rok później na scenie Opery Nova w Bydgoszczy. Artystkę zobaczyć można również w Tannhäuserze Wagnera w roli Venus. 

Współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, w której wystąpiła m.in. jako Polina w Damie Pikowej Czajkowskiego, Bersi w Andrei Chénier, Maddalena w Rigoletcie Verdiego, Siebel w Fauście Gounoda, II Dama w Czarodziejskim flecie Mozarta, w partii solowej w Zapiskach tego, który zniknął Janáčka, jako Olga w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego oraz jako Dama II w spektaklu dla młodych widzów W krainie czarodziejskiego fletu na podstawie opery Mozarta. W Teatrze Wielkim w Poznaniu wystąpiła jako Dorabella w Cosí fan tutte Mozarta w reżyserii Grzegorza Jarzyny. Zaśpiewała partię Azy podczas premiery Manru Paderewskiego w Opera Nova. Spektakl ten zainaugurował obchody 50-lecia bydgoskiej opery i został wydany na DVD. W ramach Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” wzięła udział w prawykonaniu scenicznym opery Iwona, księżniczka Burgunda Zygmunta Krauzego. Od kilku lat kreuje rolę Carmen w Operze Krakowskiej, Operze Bydgoskiej, Operze Bałtyckiej, Teatrze Wielkim w Łodzi, Teatrze Wielkim w Poznaniu i Operze Podlaskiej, a w sezonie 2017/2018 także w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.

Obecnie jest solistką Polskiej Opery Królewskiej. Występuje również w repertuarze oratoryjno-kantatowym i pieśniarskim. Współpracuje z Filharmonią Narodową, Poznańską, Bałtycką, Krakowską, Pomorską, Podkarpacką przy wykonaniach Stabat Mater Pergolesiego, Stabat Mater Rossiniego, Mszy Koronacyjnej i Requiem Mozarta oraz IX Symfonii Beethovena. Śpiewała pieśni Brahmsa, R. Straussa, Schuberta, Schumanna, Mahlera, Czajkowskiego, Rachmaninowa, Moniuszki i Chopina. Brała udział w wykonaniu Polskiego Requiem Pendereckiego na koncercie finałowym I Festiwalu Muzyki Polskiej zarejestrowanym przez Polskie Radio. Współpracowała z wybitnymi dyrygentami, m.in. z: Kazimierzem Kordem, Tadeuszem Kozłowskim, Andrzejem Straszyńskim, Tadeuszem Strugałą, Grzegorzem Nowakiem, Łukaszem Borowiczem, Marcinem Nałęcz-Niesiołowskim, Bassemem Akiki, Jerzym Maksymiukiem, Gabrielem Chmurą oraz reżyserami: Ryszardem Perytem, Laco Adamikiem, Mariuszem Trelińskim, Grzegorzem Jarzyną, Achimem Freyerem, Robertem Wilsonem i Markiem Weissem.

Artystka w sierpniu 2018 roku wzięła udział w nagraniu Halki i Strasznego Dworu (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina).
 
 

Organizatorzy

Partnerzy

Organizatorzy

studio-logo
plac-logo

Patroni
honorowi

Partnerzy

Partnerzy

warszawa
LOGO-ambasciata-varsavia 3
logoAmb-Pologne_3
japonia

Partnerzy

Partnerzy

Partnerzy

orange_logo 2
instytut
Untitled 2
palac
sin-logo
filharmonia
big
cor
Bitmap
pwm_2

Partnerzy medialni

Partnerzy medialni

Partnerzy medialni

TOK
onet
Newsweek
Polska_times
Naszemiasto

Współpraca redakcyjna

Partnerzy

Partnerzy

classics
vogue2
Maestro
Gazetta
viva
Uroda 60