madama
strzalka
Alagna

Roberto
Alagna

tenor

Roberto Alagna jest gorąco przyjmowany zarówno w teatrach operowych i w salach koncertowych, jak i na festiwalach. W trzydziestoletniej karierze francusko-sycylijski tenor włączył do swojego repertuaru ponad sześćdziesiąt ról – występował już jako m.in. Alfredo, Kalaf, Cavaradossi, Don Carlo, Don José, Faust, Manrico, Nemorino, Otello, Radames, Rodolfo, Romeo, Ruggero czy Werther. Kreacje te uczyniły artystę najsłynniejszym francuskim tenorem na świecie. Zamiłowanie do poszukiwań skłoniło go do sięgnięcia po mniej znane dzieła: Le jongleur de Notre-Dame, Le Cid i La Navarraise Masseneta, Fiesque Lalo, Francesca da Rimini Zandonaia, Gianni Schicchi Pucciniego oraz Le roi Arthus Chaussona.

Pod koniec 2015 roku Alagna zadebiutował w Berlinie w tytułowej roli w operze Vasco da Gama Meyerbeera (rzadko wystawiana edycja krytyczna Afrykanki). W 2017 roku w Metropolitan Opera stworzył ekstrawaganckiego Cyrana de Bergerac w oryginalnej wersji opery Alfana z 1935 roku. Specjalnie dla niego zostały skomponowane dwie współczesne opery: Marius et Fanny Vladimira Cosmy (libretto wg Marcela Pagnola) i Le dernier jour d’un condamné Davida Alagny (libretto wg Victora Hugo) – premiera we Francji w 2014 roku.
Alagna bierze udział w wielkich wydarzeniach takich jak poruszająca Marsylianka, którą śpiewał 14 lipca 2005 roku przed Trybunałem Prezydenckim na Champs-Elysées czy recital pod batutą Michela Plassona, z którym wystąpił w 2009 roku w prestiżowej scenerii Ogrodów Zamku w Wersalu. Wystąpił również w filmowych realizacjach oper: Tosca Pucciniego w reżyserii Benoîta Jacquota (2001) oraz Romeo i Julia Gounoda w reżyserii Barbary Willis Sweete w 2002 roku.

Robert Alagna był ekskluzywnym artystą EMI (1993–2004), a następnie Deutsche Grammophon (2005–2017), a w 2017 roku podpisał kontrakt z Sony Classical. Nagrania dla Erato, Sony, EMI i Deutsche Grammophon, których dokonał w ciągu ostatnich dziesięciu lat, składają się na jego dyskografię obejmującą szeroki repertuar: pełne dzieła, duety, oratoria, opery, antologie wielkich dzieł, pieśni religijne i popularne. Credo, Viva Opéra, Airs de Berlioz, Bel canto, Robertissimo, Luis Mariano, Sicilien, Pasión to niektóre z licznych albumów, jakie obejmuje i dyskografia śpiewaka, odzwierciedlająca muzyczną różnorodność jego kariery. Artysta wziął również udział w rejestracjach oper na DVD.

Płyta wydana pod koniec 2014 roku pt. „My Life Is an Opera”, na którą składa się 15 wcześniej niewydanych arii i duetów ilustrujących karierę i życie artysty, zyskała entuzjastyczne recenzje krytyki i popularność wśród słuchaczy.

W grudniu 2015 roku Alagna otrzymał honorowy austriacki tytuł „Kammersänger”. Rok 2016 rozpoczął od debiutu scenicznego w Manon Lescaut Pucciniego, podejmując się zastępstwa w nowojorskiej Metropolitan Opera. Wiosną tego samego roku zmierzył się z kolejnymi partiami: Azaëla w koncertowym wykonaniu L’enfant prodigue Debussy’ego oraz Eleazara w Żydówce Halévy’ego w Monachium. Jesienią 2016 roku wydał nowy album z pieśniami pt. „Maléna”, na którym zaprezentował oryginalne interpretacje wielkiej klasyki neapolitańskiej. Po mocno wypełnionym roku 2017, w którym m.in. wziął udział we wznowieniu Turandot Pucciniego (Kalaf) w Covent Garden, stał się na początku 2018 roku tenorem, który w historii Metropolitan Opera najczęściej występował tego samego wieczoru jako Turiddu i Canio w – odpowiednio – Rycerskości wieśniaczej Mascagniego i Pajacach Leoncavallo. W czerwcu 2019 roku artysta wystąpi jako Pinkerton w Madama Butterfly Pucciniego na Scenie na Placu Defilad w Warszawie.

Organizatorzy

Partnerzy

Organizatorzy

studio-logo
plac-logo

Patroni
honorowi

Partnerzy

Partnerzy

warszawa
LOGO-ambasciata-varsavia 3
logoAmb-Pologne_3
japonia

Partnerzy

Partnerzy

Partnerzy

orange_logo 2
instytut
Untitled 2
palac
sin-logo
filharmonia
big
cor
Bitmap
pwm_2

Partnerzy medialni

Partnerzy medialni

Partnerzy medialni

TOK
onet
Newsweek
Polska_times
Naszemiasto

Współpraca redakcyjna

Partnerzy

Partnerzy

classics
vogue2
Maestro
Gazetta
viva
Uroda 60